Skip Navigation Links Home : Details
             
Name : Anbar Shlash

Academic Rank: Associate Professor

Administrative Position : Faculty Academic Member

Office 9305       Ext No 9305

Email : ashlash@uop.edu.jo

Specialization: Public Administration

Graduate Of: Rajasthan University

Download CV Download CV

Qualification

    Qualification

    University

    Country

    Year

    Bachelor
    Jamia Millia Islamia
    India
    1993
    Master's
    Rajasthan University
    India
    1995
    Ph.D
    Rajasthan University
    India
    2006
    Ph.D
    Rajshthan
    India
    2000

Associat professor  /Marketing Department, Petra University, Amman-Jordan  1

2- Assistant Prof /Marketing Department, Petra University, Amman-Jordan from 1/9/2009 till now

3- Assistant Prof / Marketing Department, Middle East University For Post Graduate Study, Amman - Jordan  For Academic Year 2008/2009

4- Assistant Prof / Marketing Department, Irbid National University, Irbid- Jordan For Academic 2006/2007.

5- Assistant Prof / Marketing Department, Philadelphia University. Jersh – Jordan For Academic Year 2006/2007.

6- Part Time lecturer / Marketing Department , Petra University For Summer Semester For Academic Year 2008/2009.

7- Part Time lecturer / Marketing Department , Philadelphia University For Summer Semester For Academic Year 2005/2006

8- Part Time lecturer / Business Administration Department , Hashemite University For Academic Year 2006

9- Part Time Lecturer/ Business Administration Department, Islamic World University for first semester of the academic year 2010/2011

10- Part-time Lecturer / Business Administration Department, Al Albeit University For The First Semester Of The Academic Year 2014/2015 ( International program)  

 



  • Journal Paper





      Dr.anber shlash, " management of tourism promotion in Rajsthan " , "",Vol.,No., , , 04/13/2006 Abstract:
      it talks about tourism promotion and the the role of promotion department on how to promote the development and implementation of necessary programs and control in order to achieve the goals through the use of promotional tactics designed to attract the largest possible number of international and national tourists. Download




      د.محمد الشوره , د.عن, " اتجاهات المستهلكين الأردنيين نحو التسويق الأخضر والبيئي " , "المناره",Vol.السادس عشر,No.4, جامعة ال البيت, المفرق/الاردن, 10/12/2010 Abstract:
      هدفت الدراسة التعرف على اتجاه المستهلك الأردني نحو مفاهيم التسويق الأخضر والبيئي وممارسته لها، تم جمع البيانات بواسطة استبانه ، بلغ عدد أفراد العينة 350 مستهلك، تم تحليل البيانات بواسطة باستخدام الوسط الحسابي واختبار T وغيرها ، كان من أهم نتائج الدراسة وجود درجة قناعة عالية من قبل المستهلك الأردني بمفاهيم التسويق الأخضر والبيئي وتطبيقاته ، وكذلك مستوى وعي عالي لضرورة المحافظة على البيئة حيث بدا واضحا أن القيم الأخلاقية الإسلامية والاجتماعية من العوامل الهامة في المحافظة على البيئة ، وقدمت الدراسة عددا من التوصيات من أهمها الاتجاه نحو وضع إستراتيجية وطنية تشارك فيها كافة الجهات الرسمية والشعبية تتضمن نشر ثقافة رعاية البيئة وتوفير الطاقة من خلال أنشطة تسويقية مستمرة ، وسن تشريعات تهدف إلى نشر الوعي البيئي بما يخدم تجدد الموارد الطبيعية وتوفير الطاقة . الكلمات الدالة: التسويق الأخضر، رعاية البيئة، الوعي البيئي، الإسلام والبيئة. Download




      د.عنبر شلاش , د.سليم, " اثر استخدام التسويق الالكتروني في تحقيق ميزه تنافسيه لشركات الدواء الاردنيه " دراسه ميدانيه " " , "دراسات",Vol.38,No.1, الجامعة الاردنيه, عمان/ الاردن, 01/12/2011 Abstract:
      هدفت الدراسه الى التعرف على مستوى استخدام التسويق الالكتروني،واثره في تحقيق ميزه تنافسيه في شركات الدواء الاردنيه. تضمن مجتمع الدراسه جميع مديري الوحدات الوظيفيه في شركات الدواء الاردنيه البالغ عددها (14) شركه، واستخدم الباحثون اسلوب الحصر الشامل لمجتمع الدراسه، حيث تم توزيع استبانه الدراسه على جميع المديرين والبالغ عددهم (69) مديرا ومديره، تم استرداد (66) استبانه صالحه للتحليل الاحصائي، أي نسبته ( 96% ) من مجموع الاستبانات، كما تم استخدام برنامج SPSS لاختبار فرضيات الدراسه. وكان من اهم نتائج تللك الدراسه وجود توجه من قبل شركات صناعة الدواء الاردنيه نحو استخدام الانترنت في التسويق،من اجل متابعة متطلبات المشترين ومعرفة ارائهم،فضلا عن القدرات التنافسيه لشركات الدواء التي مكنتها من تحقيق ميزه تنافسيه في اتجاه تنمية حصتها السوقيه وبالتالي تقديم منتجات باسعار منافسه وخدمات بسرعه مميزه. وكان من اهم التوصيات ان على شركات الدواء الاردنيه جعل استخدام تكنولوجيا الانترنت في تسويق منتجاتها جزءا من الاستراتيجيه التسويقيه،مما ينعكس ايجابا على تعزيز قدراتها التنافسيه محليا وعالميا. الكلمات الداله: التسويق الالكتروني، الميزه التنافسيه، شركات الدواء،الاردن Download




      Dr.Anber Shlash,, " Service quality perspectives and customer satisfaction in commercial banks working in Jordan " , "middle eastren finance and economics",Vol.,No., Eurojournal, , 06/09/2011 Abstract:
      The aim of this research was to examine the level of service quality as perceived by customers of commercial bank working in Jordan and it's effect customer satisfaction, Service quality measure is based on modified version of SERVQUAL as proposed by Parasuraman et al. (1988).which involve five dimensions of Service quality, namely Reliability, Responsiveness, Empathy, Assurance, and Tangibles. Customer satisfaction was measured by a nine item adapted from Walfried et al. (2000), 260 questionnaires were distributed randomly to customers of commercial banks branches located (thirteen commercial banks in Jordan ) in IRBID ( Acity of Jordan ). Multiple regression analysis was employed to test the impact of service quality on customer satisfaction. The results of this study indicated that service quality is an important antecedent of customer satisfaction. It is apparent from the present study that managers and decision makers in Jordanian commercial banks to seek and improve the elements of service quality that make the most significant contributions on customer satisfaction Keywords: service quality, customer satisfaction, commercial bank, Jordan Download




      د. كامل الحواجره , د, " اثر التشارك في المعرفه والقدره التنظيميه وجودة الشراكه على نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقيه من وجهة نظر المديرين في البنوك التجاريه: دراسه ميدانيه. " , "المناره",Vol.,No., جامعة ال البيت, المفرق/ الاردن, 05/02/2010 Abstract:
      هدفت هذه الدراسه الى تحليل اثر مجموعه من المتغيرات المستقله على تعزيز نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقيه كمتغير تابع. زتمثلت المتغيرات المستقله بالتشارك في المعرفه والقدره التنظيميه وجودة الشراكه بين الاطراف المتعاقده.واظهرت النتائج وجود علاقات قويه في بعضها ومتوسطه وضعيفه في بعضها الاخر،وان هناك تاثير قوي للتشارك في المعرفه على نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقيه في البنوك التجاريه الاردنيه. وبناء على ذلك تم تقديم مجموعه من التوصيات التي يمكن ان تساهم في تحسين دور الابعاد الداخليه المتعلقه بالتشارك في المعرفه الوارده في الدراسه. هذا اضافه الى ضرورة اجراء مزيد من الدراسات حول الموضوع لتحديد العوامل الاكثر اهميه والتركيز عليها بما يتفق وطبيعة اعمال البنوك التجاريه الاردنيه وظروفها. الكلمات الداله: التشارك في المعرفه، القدره التنظيميه،جودة الشراكه،نظم المعلومات التسويقيه. Download




      د.سليمان الحوري , د., " دور الإنترنت في تسويق أعمال وكالات السياحة والسفر في الأردن " , "ابحاث",Vol.,No., جامعة اليرموك, اربد/االاردن, 08/25/2010 Abstract:
      هدفت الدراسة للتعرف على واقع استخدام الإنترنت ودوره في تسويق أعمال وكالات السياحة والسفر في الأردن، و مدى إدراك المدراء لأهمية الإنترنت في تسويق أعمال وكالات السياحة والسفر ، وتمثل مجتمع الدراسة من جميع مدراء وكالات السياحة و السفر العاملة في محافظة العاصمة عمان و البالغ عددهم (346) المصنفة على التوالي (أ، ب، ج )، وقد تم استرجاع 187 استبانه وبنسبة 54% من كامل الاستبانات الموزعة مثلة حجم العينة, وقد كانت نسبة الوكالات التي تمتلك موقع على شبكة الإنترنت من كامل عينة الدراسة 25.3%. و توصلت الدراسة أن المستجيبين في وكالات السياحة والسفر يعتبرون أن استخدام الإنترنت أصبح أكثر شيوعا واستخداما في السنوات الأخيرة ، وان لديهم توجه كبير لاستخدام مواقعهم على شبكة الإنترنت في تسويق أعمالهم وعلى الرغم من ذلك فقد وجدنا من خلال الدراسة أن هناك تفاوت بين وكالات السياحة والسفر من حيث تصنيفها بالنسبة لدرجة اهتمامها في استخدام الإنترنت. و توصلت الدراسة أيضا أن دور الإنترنت في تسويق أعمال وكالات السياحة والسفر الأردنية ما زال في بداياته ويحتاج إلى مزيد من الاهتمام والتطوير. لذلك على وكالات السياحة والسفر في الأردن وبغض النظر عن تصنيفها أن تبدي اهتماما باستخدام هذه التكنولوجيا الحديثة بالشكل الصحيح والفعال، وان يكون هناك اهتمام من قبل المسئولين في عقد الدورات التدريبية في مجال استخدام هذه التكنولوجيا. كلمات دالة : الإنترنت، وكالات السياحة و السفر, التسويق ,السياحة,الأردن. Download




      د.كامل الحواجره , د., " دراسة العلاقة بين إستراتيجية التوجه نحو السوق والسلوك الإبداعي في شركات صناعة الأدوية الأردنية " , "المناره",Vol.,No., جامعة ال البيت, المفرق/ الاردن, 07/29/2010 Abstract:
      هدفت هذه الدراسة إلى تقييم العلاقة بين إستراتيجية التوجه نحو السوق، والسلوك الإبداعي في شركات صناعة الأدوية الأردنية من وجهة نظر العاملين وتعرف طبيعة العلاقة بين إستراتيجية التوجه نحو السوق والسلوك الإبداعي فيها. تم تصميم استبانة من 27 سؤالاً، وتم توزيعها على عينة عشوائية من (160) موظف مثلت20% من مجتمع الدراسة، واسترد منها (152) استبانة، حيث كانت نسبة الاستجابة 76.0%. وباستخدام الرزمة الإحصائية SPSS version-17 والإحصاء الوصفي تمًّ تقييم مستويات التطبيق لإستراتيجية التوجه نحو السوق والتوجه نحو المستهلك والمنافسين والسلوك الإبداعي في الشركات المبحوثة. كما أظهر اختبار تحليل العوامل واختبار الاعتمادية وموثوقية أداة الدراسة. وتم استخدام تحليل الانحدار وإحصائي (t) لمعرفة العلاقة بين إستراتيجية التوجه نحو السوق والسلوك الإبداعي. كشفت الدراسة عن أن تقييم العاملين للسلوك الإبداعي وللتوجه نحو السوق بكافة أبعاده(التوجه نحو المستهلك، تطبيق إستراتيجية التوجه نحو السوق، التوجه نحو المنافسين) كانت إيجابية. كما أن هناك علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α≤0.05) فأقل بين أبعاد التوجه نحو السوق والسلوك الإبداعي. توصي الدراسة بمراجعة أبعاد التوجه نحو السوق بشكل مستمر لتعزيز جوانبه الإيجابية ومعالجة جوانبه السلبية، وتعرف احتياجات العاملين التدريبية وتصميم البرامج بشكل يتناسب معها، والعمل على تشجيع التجديد والإبداع، وإيجاد وحدة تنظيمية في الهيكل التنظيمي لتقديم الدعم المعنوي والمادي للعاملين وتحويل السلوك الإبداعي إلى نتائج إبداعية. الكلمات المفتاحية: إستراتيجية التوجه نحو السوق، التوجه نحو المستهلك، التوجه نحو المنافسين، السلوك الإبداعي، شركات الأدوية. Download




      د.كامل الحواجره , د., " اثر دعم الاداره العليا والتزامها في مؤشرات ادارة الجوده الشامله من وجهة نظر المديرين ورؤساء الاقسام: دراسه حاله مدينة سحاب الصناعيه " , "المجله الاردنيه في ادارة الاعمال",Vol.,No., الجامعة الاردنيه, عمان/الاردن, 06/13/2011 Abstract:
      هدفت الدراسه الى تحديد مستوى التزام ودعم الاداره العليا لتحقيق مؤشرات ادارة الجوده الشامله و المتمثله بادنى معدل عيب في المنتج واعلى معدل للربحيه واستخدمت الدراسه الاستبانه لجمع البيانات مستندا على مقياس ليكرت الخماسي،وكان هناك 164 مديرا مستجيبا في مدينة سحاب الصناعيه. استخدمت الدراسه اسلوب تحليل الانحدار البسيط لقياس اثر المتغير المستقل في المتغيرات التابعه بالاعتماد على الحزمه الاحصائيه SPSS V.17 وقد اظهرت الدراسه نتائج منها: ان الشركه التي لديها التزام ودعم قويان من قبل الاداره العليا يحققان مؤشرات ادارة الجوده الشامله( TQM)،مما يؤدي الى خفض العيوب الى حدها الادنى وزيادة معدل الارباح الى حدها الاعلى.وخرجت الدراسه بتوصيات منها: ان تكون الاداره العليا واضحه في دعمها للجوده وتشدد على ان الجوده هي عمل كل شخص،وان توضح مجموعة الاهداف،توفر المصادر الملائمه،وان تتصرف كمصدر تدريبي للعاملين،وتركز على تفعيل فرق العمل،وان لا تعمل فرق العمل بينها على مبدأ التنافسيه،وان تكون الاداره العليا مشتركه بالجوده ومضمنه فيها. الكلمات الداله: الاداره العليا،ادارة الجوده الشامله،سجما ستة،معدل عيب المنتج،معدل الربحيه. Download




      د.سليمان الحوري , اي, " عوامل تنشيط السياحة التعليمية في الأردنية من وجهة نظر الطلبة الوافدين " , "المناره",Vol.,No., جامعة ال البيت, المفرق/ الاردن, 06/06/2010 Abstract:
      هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع السياحة التعليمية في الأردن والعوامل التي تسهم في تنشيط السياحة التعليمية من وجهة نظر الطلبة الوافدين (اجتماعية, مؤسسية, ترويجية, سياسية)، وتمثل مجتمع الدراسة من الطلبة الوافدين في الجامعات الأردنية والبالغ عددهم 27871 آلف طالب وطالبة، وقد تم اختيار عينة عشوائية مكونة من (432) طالب وطالبة, وقد استخدم برنامج التحليل الإحصائي SPSS في الإجابة على تساؤلات الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى أن هناك تطور ملحوظ في قطاع السياحة في الأردن ويظهر ذلك من أعداد القادمين والدخل السياحي وأن هناك تزايدا مستمرا في أعداد الطلبة الوافدين حيث حققت الأردن تزايدا بمتوسط سنوي 10% تقريبا، وتبين من وجهة نظر الطلبة الوافدين أن عوامل تنشيط السياحة التعليمية في الأردن ما يلي: العوامل المؤسسية المتمثلة ب (سمعة الجامعة، تنوع البرامج الدراسية، سياسات القبول في الجامعة، ملاءمة موقع الجامعة، استخدام التكنولوجيا ) والعوامل الترويجية المتمثلة ب (الزيارات الميدانية لممثلي الجامعة، البرامج التلفزيونية، البريد الإلكتروني، المواقع الإلكترونية، الصحف والمجلات، علاقات الخريجين، مكاتب الخدمات في الخارج) وجميع العوامل السياسية والعوامل الاجتماعية، حيث كانت دالة إحصائيا عند مستوى ( ≤ 0.05) ولصالح الذكور مما يدل على أن تلك العوامل هي التي تساهم في تنشيط السياحة التعليمية في الأردن من وجهة نظر الوافدين الذكور. وأوصت الدراسة الحاجة لتحقيق المزيد من التنسيق بين الوزارات المتعلقة بقطاع السياحة, والنظر في التشريعات الناظمة للتعليم العالي لتكون مواكبة للتطورات وتضمن مخرجات تعليمية تكون قادرة على المنافسة في مختلف القطاعات وأسواق العمل المختلفة, والاهتمام بتصميم المواقع الإلكترونية للمؤسسات التعليمية وإدارتها بشكل جيد لكي يتمكن الطالب الوافد من الإطلاع على البرامج الدراسية ونشاطات الجامعة بما يتلاءم مع ثقافات وميول الطلبة واحتياجاتهم وتوجيه الرسالة الإعلانية للوالدين عن برامج الجامعة المتنوعة بما يتناسب مع ثقافاتهم واحتياجات سوق العمل في الدولة التي ينتمي إليها الوافد. Download




      Anber Shlash,Khaled , " Transformational leadership and marketing effectiveness in commercial banks in Jordan " , "European Journal Of Economics,Finance And Administrative Sciences",Vol.,No.46, European Journal, United Kingdom, 03/08/2012 Abstract:
      Abstract The study examines the impact of transformational leadership on marketing effectiveness in commercial banks in Jordan from employees perspective. Data were collected via self-administered questionnaire from a samples of bank employees (423). transformational leadership behavior was measured using the four factors of transformational leadership adopted by MLQ (Bass, 1998). marketing effectiveness was measured using Kotler (1997) scale. The results of the study showed that transformational leadership dimensions, which include Idealized Influences; Inspirational Motivation; Individualized Consideration; and Intellectual Stimulation are found to significantly relate to higher level of marketing effectiveness. Among these factors the strongest impact was Inspirational motivation. The “inspirational motivation” component of transformational leadership implies the development of shared high expectations and interests rather than individual expectations and interests, so marketing strategy, marketing creative, or marketing execution address interests of customers, who not merely buy or stimulate buying actions in others, but also activate the spread of brand impression and flow of constructive feedback back to the company. Keywords: Transformational leadership, Marketing effectiveness, Commercial banks, Jordan .




      Mohammad,Anber, " The Effect Of Brand Trust And Perceived Value In Building Brand Loyalty " , " International Research Journal Of Finance And Economics, ",Vol.,No.85, Euro Journal, United Kingdom, 02/08/2012 Abstract:
      The purpose of this article is to present the role of perceived values and brand trust as marketing tools for building brand loyalty. Data was collected via self-administered questionnaire from a random samples drawn from the population of female consumers of shampoo in Amman. The constructs in this study were developed by using measurement scales adopted from prior studies. The instrument was evaluated for reliability and validity. The results showed that the framework of brand trust, perceived value, and brand loyalty is a valid and reliable instrument. Data were analyzed using SPSS. The results of statistical analysis shows that trust in a brand is important and is a key factor in the development of brand loyalty. The result also showed that Perceived value significantly enhanced brand loyalty. This study and their results have several limitations and also indicate directions for further research. Keywords: Brand trust, Perceived Value, Brand Loyalty.




      Mohammad,A,Anber, " Unexploited Business Opportunities Attracting Islamic Tourists To Australia " , "European Journal Of Business And Management",Vol.5,No.30, Eurojornal, United Kingdom, 09/08/2013 Abstract:
      Aim: to attract Moslem tourists to Australia as this sector is an unexploited market in an environment of Islamic distrust caused by recent bad publicity. Method: Survey the literature to extract the latest pertinent factors like drivers and key factors, select an appropriate theoretical framework and find the most recent tourist strategic plans capable of adaptation to suggest directions to the industry. Result: Exploratory analysis guided by Winnett’s Framework to organise present recent empirical data and application of this latest data to synthesise a new relevant strategic plan, taking into account Muslim values, their wealth, focal relevant sporting events, competing products to consider. Findings exploratory conclusion: suggested vision, strategic goals, priorities, strategies and objectives to be executed, given that available access and a large amount infrastructure already exists ready to be developed or further exploited by innovative partnerships. (147words) Key Words: Marketing, Australian Tourism, Islamic world, strategic plan, Muslim prejudice




      Mohammad,A,Anber, " The Impact Of Service Quality On Customer Satisfaction Of Jordan Insurance Companies " , "International Journal Of Management And Information Technology",Vol.5,No.14, , USA, 08/08/2013 Abstract:
      The study aimed to investigate the impact of service quality on Customer satisfaction of Jordan Insurance Companies. The sample for this study consists customers of Jordan insurance companies . These were randomly selected from customers of ALICO insurance company located in in several locations in Jordan. Two hundred and thirty three usable surveys were returned with a response rate of 58.25% . The (SERVQUAL) identifies seven dimensions of service quality: Competence, Credibility, reliability, responsiveness, Assurance, tangibles, Communication.. The study indicates that there was a statistically significant link between seven dimensions service quality and customer satisfaction. The findings of the study have important implications for managers of Jordan Insurance Companies, managers of Jordan Insurance Companies could make Commitment by the offers provided to the customers, so that the advertised offers should match the reality. Great attention to complaints made by customers and considering them seriously by forming specialized committees to respond to these complaints, and Working on the development of signboards in all centers of the company which include the steps to be followed by customers to receive the service in order to let the customer receives the service quickly and without errors or delay. Keywords: service quality, Customer satisfaction, Insurance Companies, Jordan




      Mohammad,A,Anber, " The Impact Of Market Orientation Strategy On Performance Of Commercial Banks In Jordan " , "International Journal Of Business Information System",Vol.14,No.3, Inderscience, USA, 09/08/2013 Abstract:
      This study aimed to investigate the impact of market orientation strategy on the performance of commercial banks in Jordan. A 17-question questionnaire was devised and distributed to a random sample of 274 employees. Two hundred seventy questionnaires were restored with a response percentage of 98.54%. And by using SPSS version-17, the impact of market orientation was assessed as to the performance of the companies concerned. The study revealed the existence of a positive impact, with its whole dimensions, of the market-orientation. This includes the following being ordered according to their importance: customer-orientation, competitors orientation as well as inter-functional coordination. The study recommends a continuous review of the market-orientation in order to reinforce its positive aspects and address its negative ones, motivate bank work teams to improve their skills of precisely defining the clients’ needs and ensure meeting them, and respond immediately to the competitors’ plans and strategies. This has the effect of motivating the clients to proceed to deal with and prefer the bank concerned, cooperate with its employees and share the information related to clients and competitors with them. Keywords: commercial banks; market orientation; customer orientation; inter-functional coordination; Jordan.




      Mohammad,A,Anber, " Jordan Women Dissatifaction With Their Childbirth Care " , "International Nursing Review",Vol.61,No.2, , United Kingdom, 06/08/2014 Abstract:
      Background: Dissatisfaction with childbirth care can have a negative impact on a woman’s health and well-being, as well as her relationships with her infant. Aim: To investigate the prevalence and associated factors of dissatisfaction with intrapartum care by Jordanian women. Method: A descriptive cross-sectional study was used. Participants (n = 320) who were 7 weeks post-partum were recruited from five maternal and child health centres in Irbid city in northern Jordan. Participants provided personal and obstetric information, and completed the Satisfaction with Childbirth Care Scale. Results: The majority of women (75.6%) were dissatisfied with their intrapartum care. Dissatisfaction was associated with the attendance of unknown and unwanted persons during childbirth, experiencing labour as more painful than expected, and perceptions of inadequate help from healthcare providers to manage pain during labour. Limitations: Findings are limited to Jordanian women accessing public sector perinatal health services. Conclusion: The high percentage of women reporting dissatisfaction with intrapartum care in this study is of concern.Women’s perception of pain and expectations of staff during labour and birth need to be addressed through education and improved communication by staff. Implications for Nursing and Health Policy: Development of national evidence-based policies and quality assurance systems would help reduce the rate of obstetric interventions and give greater emphasis to respect for women’s preferences during labour and birth. Keywords: Childbirth, Dissatisfaction, Jordan, Midwifery, Pain Management, Pain, Postpartum Women




      Mohammad,A,Anber&Al-, " The Intermediate Effect of the Adoption of Electronic Banking Services between the Word of Mouth and the Quality of Banking Services " , "International Journal Of Business And Social Science",Vol.5,No.9(1), , U.S.A, 08/13/2014 Abstract:
      This study aimed to test the impact of the use of the word of mouth on the quality of banking services through the adoption of electronic banking services as an intermediary variable in commercial banks in Jordan. The study sample consisted of 265 respondents who were selected from dealers with commercial banks in Jordan as an appropriate sample. The questionnaire was used as a tool for data collection; a number of statistical methods have been used including regression, simple arithmetic averages, the normal distribution test and the structural equation. The results indicated: 1– that the level of practicing word of mouth from the viewpoint of the respondents is medium. 2- that the level of banking services quality in the commercial banks in Jordan from the perspective of the respondents is high. 3- that the level of adoption of electronic banking services in the commercial banks in Jordan is average from the viewpoint of the respondents. 4– word of mouth has a significant positive impact, as does the adoption of electronic banking services on the quality of banking services at a significance level of (α ≤ 0.05). 5- the presence of an indirect effect of the adoption of electronic banking services between the word of mouth and the quality of banking services at significance level of (α ≤ 0.05). The study recommended a set of recommendations according to the results of the study. Keywords: word of mouth, quality of banking services, the adoption of electronic banking services, commercial banks of Jordan




      Mohammad.A.Anber, " The Impact of Corporate Social responsibility toward employees on company Performance: A Jordanian study " , "Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business ",Vol.6,No.5, , U.S.A, 09/10/2014 Abstract:
      Corporate social responsibility has a positive impact contributions to the development of society and businesses performance . The growing concentration to CSR is based on its capability to influence company performance. The CSR movement is diffusion over the world and in the recent years a large number of methods and frameworks have been developed, the majority being developed in the West. The current research focuses on the relationship between CSR and Jordanian Uomneh telecom company performance.
  • Event Calendar
    <October 2017>
    SunMonTueWedThuFriSat
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031