جسرٌ نحو المعرفة
Skip Navigation Links الرئيسية : التفاصيل
             
الإسم : د. اسيل الشوارب

الرتبة العلمية: أستاذ مشارك

المسمى الوظيفي: رئيس قسم

المكتب 6003       الرقم الفرعي 6003

بريد الكتروني: ashawareb@uop.edu.jo

التخصص: علم نفس تربوي

جامعة التخرج: جامعة عمان العربية للدراسات العليا

المؤهل العلمي

    المؤهل العلمي

    الجامعة

    البلد

    سنة الحصول على المؤهل

    البكالوريوس
    جامعة مؤتة
    الاردن
    1992
    الماجستير
    جامعة مؤتة
    الاردن
    1996
    الدكتوراه
    جامعة عمان العربية للدراسات العليا
    الاردن
    2003



  • Journal Paper





      الشوارب، أسيل ؛ غيث،, " أثر برنامج أنشطة بيئية مقترح في تنمية مفاهيم أطفال الروضة وتفسيراتهم البيئية " , "مجلة كلية التربية ",Vol.العدد الرابع,No.العدد الثاني والثلاثون, كلية التربية - جامعة عين شمس, مصر, 12/01/2008 :الملخص
      هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر برنامج في التربية البيئية في تنمية مفاهيم وتفسيرات أطفال الروضة البيئية ، وذلك من خلال تطبيقه على عينة بلغت (98) طفلاً وطفلة، موزعين على مجموعتين (50) طفلاً في المجموعة التجريبية و(48) طفلاً في المجموعة الضابطة. تم اختيارهم بشكل عشوائي من رياض الأطفال التابعة لمديرية التعليم الخاص في مدينة عمان.أشارت النتائج إلى وجود أثر للبرنامج لصالح المجموعة التجريبية، في حين لم يظهر أثر للبرنامج حسب متغير الجنس، والتفاعل بين الجنس والمجموعة. وفي ضوء النتائج تم التوصل إلى توصيات من أهمها: ضرورة تطبيق برامج للتربية البيئية في مرحلة الروضة وذلك كونها مرحلة حرجة في اكتساب الاتجاهات والسلوكات البيئية. (الكلمات المفتاحية : مرحلة الروضة، التربية البيئية) Download




      Amani Jarrar & Aseel, " Factors Affecting Teachers' Excellence from the Perspective of Queen Rania Award -Winning Teachers: (A Jordanian Case) " , "Journal of Educaation and Practice",Vol.4,No.8, , , 06/01/2013 :الملخص
      The study aimed at investigating factors affecting teachers' excellence from the perspective of Queen Rania award -winning teachers as a Jordanian case. Recently, Jordan is committed to educational reform with a comprehensive plan called Education Reform for the Knowledge Economy (ERfKE). The study tries to answer questions about the most influential factors of educational excellence according to teachers' gender, level of education, and years of experience. In order to answer the study questions, a questionnaire was developed by the researchers as a major tool for collecting the data needed, so as to evaluate the teachers' perception of factors of excellence. Data is analyzed using descriptive statistics. ANOVA is used to determine the factors that affect teachers' excellence due to the study variables. The findings indicated that teachers' most important factors are related to Queen Rania Award criteria. The results show that the highest item mean in this domain was “Queen Rania award for educational excellence is considered to be a good motivation for teachers' performance”. There were no significant differences between teachers on the domain of Queen Rania Award criteria due to their gender, level of education and years of experience. Results show that gender, level of education and years of experience are not significant. In the lights of the findings, the study recommends more care of QRA criteria, and the need to study more factors which may influence teachers' excellence. Keywords: Teaching excellence, Jordan, Queen Rania Award Download


  • Conference paper





      أسيل أكرم شوارب, " إعداد العاملين في ميدان الطفولة المبكرة في الأردن " , "المؤتمر الأول للطفولة والاسرة ",Vol.,No., كلية العلوم التربوية, الجامعة الهاشمية, 05/11/2005 :الملخص
      تناول هذا البحث قضية إعداد العاملين في ميدان الطفولة المبكرة في الاردن في ضوء عرض لنماذج عالمية ومقارنتها ، وعرض التجربة الاردنية وابراز جوانب القوة والضعف فيها وتقديم المقترحات لتحسينها.




      أسيل أكرم شوارب, " أثر برنامج مقترح لتعليم التفكير في تحسين مستوى الحوار الصفي ومستوى الأفكار لدى طفل الروضة " , "المنهاج التربوي و قضايا العصر",Vol.,No., كلية التربية- جامعة اليرموك, اربد , 10/23/2007 :الملخص
      قدم البحث برنامج لتعليم التفكير يستند إلى برنامج ليبمان لتعليم التفكير، وأثره على ، الحوار الصفي وطرح الاسئلة.




      Shawareb, A. ; Bakr,, " Quality Assurance Driving Teaching and Learning at Petra University " , "ICET 54th World Assembly",Vol.,No., , Muscat, Oman, 12/14/2009 :الملخص
      ABSTRACT This study aimed to introduce quality assurance agenda at Petra University – progress and planning , and its impact on teaching and learning from the faculty members view point. PU Strategic Plan for Quality Assurance (SPQA ) is discussed. QA criteria are indicated , and a questionnaire was constructed as the major tool for collecting the data needed to answer the research questions. The sample consists of (61) faculty members randomly selected and representing about 25 % of faculty members . By using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences ), a computer program used for statistical analysis , the findings indicated that the impact of Quality Assurance on effectiveness of teaching and learning is directly depending on the degree of implementation of QA criteria which , in turn , based on the faculty members’ belief in , and awareness of QA scope and criteria . QA criteria may be local or international but once they are endorsed , they must be rigorously implemented , monitored, updated and measured .The study’s conclusions indicate that disseminating of QA culture is a vital step towards Quality management Enhancement (QME) which will , in the long run, have a positive impact on teaching and leaning in higher education institutions . It is also concluded that studies of nature similar to the current one , are important in terms of redirecting the QA plans . In the light of the findings of this study, the recommendations presented were focused on the importance of implementation of QA criteria which affect both student and member of staff development and progression . Download




      لبنى عكروش؛ أسيل شوا, " الاساءة للأطفال في المجتمع الأردني ( دراسة ميدانية) " , "الطفولة نحو مستقبل أفضل",Vol.,No., كلية العلوم الاجتماعية, الكويت, 04/28/2009 :الملخص
      تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأطفال المساء اليهم ومعرفة ما لدى الوالدين من معلومات حول الاساءة للأطفال
  • التقويم
    <كانون الثاني 2017>
    السبتالاحدالاثنينالثلاثاءالاربعاءالخميسالجمعة
    123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031